Intervju med Ida Palmgren – ida.p design

Intervju med Ida Palmgren inför Älmhults konstrunda 2020

Färgglada mönster i Delary

När jag kör in i Delary från Älmhult och tar första höger, kör 100 meter på den lilla vägen med fina hus på vänstersidan så dyker det plötsligt upp en liten sjö på högersidan, Ida berättar senare att det är Helge å som rinner fram precis framför huset. Det gör hur som att jag stannar till precis innan hennes svarta hus och skriver den här lilla texten, känslan är välkomnande, nu ska vi träffa Ida som har arbetat med design och mönster, länge. Hur hon resonerar kring historien om hennes företag och framtiden ska verkligen bli kul att ta reda på, häng med.

När vi har pratat i 20 minuter och hon frågar om jag förresten vill ha kaffe, för ja, så är det hemma i Idas ateljé, tiden går fort, först då hinner jag se mig omkring. Det som slår mig starkast är hur mycket av hennes personlighet som finns i huset, färgerna är många men ändå aldrig påträngande, vi sitter i vardagsrummet som känns som att sitta utomhus på grund av alla fina färger.

Samtalet glider in på vem hon är och vi landar i att hon alltid gått sin egen väg.

Alltid haft mycket färger, ja, hon beskriver det till och med som att hon dras till färg, och det passar henne verkligen, Ida är en färgglad person.

Skräddarsydd blir ett ord vi fastnar för, hon har skräddarsytt sig själv och brinner verkligen för den skräddarsydda design som hon skapar. För det är design, inte konst, och skillnaden mellan design och konst, jo den ligger hos individen, det är sådana saker som är enkla att prata med henne om.

Formgivande entreprenör

Ida P Design har funnits sedan 2007 och det föll sig naturligt för henne att starta bolag, båda hennes föräldrar har haft egna verksamheter, mamman som sömmerska och pappan inom kreativ plåt, så det skapande har alltid funnits nära till hands. Och mamma är självklart också delaktig i bolaget, det är hon som älskar sälj, för som bekant så är det oftast lättare att sälja någon annan än sig själv och förstår jag det rätt så är mamma väldigt stolt över det som skapats.

När Ida och hennes man flyttade ut till det svarta huset i Delary för 11 år sedan så var det viktigt att hon skulle få ha sin ateljé i det stora rummet i mitten av huset, husets hjärta, det ska vara lätt att komma till skapandet, för skapande processen kan ibland vara lång och när så är fallet så behöver det vara enkelt att komma igång.

De specialsydda suffletterna till barnvagnar som hon levererat till många glada föräldrar, både i riktiga livet och i serier som bonusfamiljen är väldigt populära, ja ni måste helt enkelt se dem själva. Och när ni är ute i Delary, glöm för guds skull inte att ta in välkomnandet.

Intervju och artikel av Daniel Kennerberg
Raspberry Road Communications.

Facebook-f

Add a Comment